Výuka moderních dějin prostřednictvím osobních prožitků žáků

Publikováno: 1.4.2024 Autor(ka): Michala Lebedová Kránerová

V posledním březnovém týdnu se žáci pátých tříd přenesli do minulého století.

Prostřednictvím celodenního programu Besedária  „Ze života české společnosti“ jsme společně prožili významná období našich dějin od roku 1946 do listopadu 1989. Projektový den byl vytvořen podle knihy Josefa Škvoreckého.  Program využil prvků deskových her a dramatizace. Ve fiktivních rodinách (Machaninovi), se žáci setkali s úskalími této doby. V některých situacích se museli rozhodovat o tom, jak se zachovají. Například jakou stranu budou volit v roce 1946, zda emigrují po roce 1968, jestli vstoupí do KSČ a podobně.  Vlastními prožitky, autentickými zvukovými záznamy a dalšími informacemi, získali žáci přehled o době, o které se učili v hodinách vlastivědy. Prostřednictvím zpětné vazby jsme se opět přesvědčili, že takto strávené hodiny žáky baví a odnesou si z nich do dalšího života všeobecný přehled o klíčových událostech našich dějin. Naše škola výuku moderních dějin tedy rozhodně nezanedbává.                                                Hana Zdvihalová a Jana Veverková